Designvarumärket Duravit
Hur känner vi igen bra design egentligen? När allt kommer omkring kan individuella smaker vare så väldigt olika. Ändå fungerar vissa attribut som riktmärken och kvalificeringar för innovation.
För det första har Duravit varit den stolta mottagaren av ett flertal internationella designpriser. Dessa utmärkelser hyllar djärv design, som har blivit Duravits signum genom åren. För det andra finns det designerna själva. Varje designer är en specialist inom sitt område - en framstående global innovatör med en inneboende känsla för bra design. Bra design, som Duravit och dess designers ser det, är aldrig på bekostnad av det praktiska - inte heller är intresserad av "design för designens sjull".
Och tredje? Det är du, badrumsanvändaren, och din egen uppsättning behov och krav. Tack vare en pågående dialog med sina handelspartners och återförsäljare av sanitetsgods är Duravit bäst kakpabel att möta dessa behov och krav i varumärkets design. Enkelt uttryckt, Duravit känner igen bra badrumsdesign genom att det verkar speciellt skapat för att passa alla individuella smaker.
Duravit och hållbarhet
Idag pratar alla om miljöansvar - en praxis som Duravit har förespråkat i flera år i sitt val av material, tekniska tillämpningar och produktionsmetoder. Hållbarhet är själva anledningen till att Duravit fortsätter att arbeta med sanitetskeramik, ett material som går tillbaka till 8.000 f.Kr. Idag fortsätter tilverkningen av Duravit sanitetsgods keramik att använda samma grundmaterial - lera, kaolin, fältspat och kvarts - en uppsättning naturliga, regenerativa ämnen. Denna sammansmältning av Duravits miljövänliga produktionsteknik med företagets noggranna kvalitetskontroll resulterar i produkter som är mucket funktionella och långvariga.
Hos Duravit utgör hållbara material, modern expertis och framsyntheten att inse vad som kommer att vara viktigt i morgon de väsentliga ingredienserna för vackra - och ansvarsfulla - levande badrum.